Az Atya, Fiú,
Szentlélek nevében. Ámen.

(Zsidókhoz
írt levél 10, 19-25.)
Egy rabbihoz a
következő kérdéssel fordultak tanítványai:
- Mester, hol lakik
Isten?
- Ti mit
válaszolnátok erre? - kérdezett vissza a rabbi.
Így szóltak: -
Vajon nem lakik-e mindenütt? Nincs-e telve a világ az ő
dicsőségével?
A rabbi csak a fejét
rázta.
- Isten ott lakik –
mondta –, ahol őt beengedik.
Hol
lakik Isten? Erre a kérdésre egyszerű, egyértelmű választ adott
az ószövetség népe Salamon király korától egészen a Krisztus
születése utáni első századig. Amíg állt a templom
Jeruzsálemben, hol díszesebben, hol pedig a történelem viharaitól
megtépázottan, nem volt kérdés a zsidó emberek számára, hogy
ott lakik Isten.
A
templom legelzártabb részét a „Szentek Szentjének”, a
legszentebb helynek nevezték, ahova egy évben csak egyetlen
alkalommal léphetett be az arra kijelölt pap, hosszas megtisztulási
szertartás után. A kárpit valóságosan és lelki értelemben is
elválasztotta ezt a részt a templom más részeitől. Isten jelen
van, közelünkben van, de nincs akárkinek szabad bejárása a színe
elé. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a kiválóak juthattak be
oda, hanem minden évben csak az arra éppen kiválasztott pap. Isten
elé járulni nagy tisztesség és félelmetes dolog is volt
egyúttal.
A
Krisztus születése utáni 70. évben a templomot lerombolták a
római seregek. Az ószövetségi történelem során volt már
hasonló helyzet, de olyanra, hogy szinte a földdel tegyék
egyenlővé a várost és templomot, még nem volt példa.
Hol
lakik Isten? Amikor a templomi istentisztelet nem volt elérhető az
emberek számára, felértékelődött a tanítás, Isten igéjének
olvasása és értelmezése és annak a vágya és gyakorlata, hogy
Isten törvénye, akarata szerint éljenek a maguk közösségeiben.
Sokszor
szoktuk emlegetni, hogy a világot Isten teremtette, keze munkáját
viseli minden égen és földön. Csakhogy ezt a jónak teremtett
világot a bűn, az Istentől való elszakadás beszennyezte, nemcsak
felületesen, hanem a legmélyéig hatóan. Isten alkotta a világot
és nincs olyan hely, ahol ne lehetne jelen. Mégis a bűnnel nem
vállal a Szent közösséget – a bűnöst viszont keresi és
szólítja. Aki elfogadja a hitre hívást, annak az életében jelen
van Isten. Közösségben van vele.
A
zsidókhoz írt levél szerzője rácsodálkozik arra, ahogyan Isten
jelenléte és szentsége Krisztus által megjelenik a világban.
Nemcsak évente egyszer kevesek számára megtapasztalhatóan, hanem
a Krisztusban, és csakis benne, van jelen az Isten bűnöket eltörlő
irgalma, embert mentő szeretete.
„Isten
országa közöttetek van.” - hirdeti Jézus. Akik felismerték,
hogy életük megváltásra szorul és Isten a szabadulás útját
Jézusban készítette el számukra, s akik elfogadták a megváltás
ajándékát, a bűnbocsánatot, azok megtapasztalják milyen az
amikor Isten jelen van, ott lakik az életükben – az életünkben.
A
külső körülményektől függetlenül ez egy helyreállított
közösség Istennel és ennek reménysége, áldásai, örömei
formálódnak ki szavainkban tetteinkben. A mostani időkben a mai
ige utolsó három mondata: a hitünkhöz, gyülekezetünkhöz való
ragaszkodás és egymás szeretetteli figyelemmel kísérése
különösen is szívünkre helyeződik.
„Közeledik
az a nap.” Ezek a mai ige befejező szavai. Várjuk azt, hogy
életünk visszarendeződjék megszokott medrébe, hogy eljöjjön az
a nap. Ugye eközben nem feledkezünk meg arról a várakozásról,
amely arra tekint, amikor Krisztus újra eljön és ő lesz minden
mindenekben, amikor egyértelműen mindenütt ott ragyog majd Isten
dicsősége?! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése