Az Atya, Fiú,
Szentlélek nevében. Ámen.
„Mivel
tehát, testvéreim, bízhatunk abban, hogy bemehetünk a szentélybe
Jézus Krisztus vére által, azon az új és élő úton, amelyet ő
nyitott meg előttünk a kárpit, vagyis az ő teste által; és
mivel nagy papunk van az Isten háza felett: járuljunk azért oda
igaz szívvel és teljes hittel, mint akiknek a szíve megtisztult a
gonosz lelkiismerettől, a testét pedig megmosták tiszta vízzel. A
reménység hitvallásához szilárdan ragaszkodjunk, mert hű az,
aki ígéretet tett. Ügyeljünk arra, hogy egymást szeretetre és
jó cselekedetre buzdítsuk. Saját gyülekezetünket ne hagyjuk el,
ahogyan egyesek szokták, hanem bátorítsuk egymást annál is
inkább, mivel látjátok, hogy közeledik az a nap.”
(Zsidókhoz
írt levél 10, 19-25.)
Egy rabbihoz a
következő kérdéssel fordultak tanítványai:
- Mester, hol lakik
Isten?
- Ti mit
válaszolnátok erre? - kérdezett vissza a rabbi.
Így szóltak: -
Vajon nem lakik-e mindenütt? Nincs-e telve a világ az ő
dicsőségével?
A rabbi csak a fejét
rázta.
- Isten ott lakik –
mondta –, ahol őt beengedik.
Hol
lakik Isten? Erre a kérdésre egyszerű, egyértelmű választ adott
az ószövetség népe Salamon király korától egészen a Krisztus
születése utáni első századig. Amíg állt a templom
Jeruzsálemben, hol díszesebben, hol pedig a történelem viharaitól
megtépázottan, nem volt kérdés a zsidó emberek számára, hogy
ott lakik Isten.
A
templom legelzártabb részét a „Szentek Szentjének”, a
legszentebb helynek nevezték, ahova egy évben csak egyetlen
alkalommal léphetett be az arra kijelölt pap, hosszas megtisztulási
szertartás után. A kárpit valóságosan és lelki értelemben is
elválasztotta ezt a részt a templom más részeitől. Isten jelen
van, közelünkben van, de nincs akárkinek szabad bejárása a színe
elé. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a kiválóak juthattak be
oda, hanem minden évben csak az arra éppen kiválasztott pap. Isten
elé járulni nagy tisztesség és félelmetes dolog is volt
egyúttal.
A
Krisztus születése utáni 70. évben a templomot lerombolták a
római seregek. Az ószövetségi történelem során volt már
hasonló helyzet, de olyanra, hogy szinte a földdel tegyék
egyenlővé a várost és templomot, még nem volt példa.
Hol
lakik Isten? Amikor a templomi istentisztelet nem volt elérhető az
emberek számára, felértékelődött a tanítás, Isten igéjének
olvasása és értelmezése és annak a vágya és gyakorlata, hogy
Isten törvénye, akarata szerint éljenek a maguk közösségeiben.
Sokszor
szoktuk emlegetni, hogy a világot Isten teremtette, keze munkáját
viseli minden égen és földön. Csakhogy ezt a jónak teremtett
világot a bűn, az Istentől való elszakadás beszennyezte, nemcsak
felületesen, hanem a legmélyéig hatóan. Isten alkotta a világot
és nincs olyan hely, ahol ne lehetne jelen. Mégis a bűnnel nem
vállal a Szent közösséget – a bűnöst viszont keresi és
szólítja. Aki elfogadja a hitre hívást, annak az életében jelen
van Isten. Közösségben van vele.
A
zsidókhoz írt levél szerzője rácsodálkozik arra, ahogyan Isten
jelenléte és szentsége Krisztus által megjelenik a világban.
Nemcsak évente egyszer kevesek számára megtapasztalhatóan, hanem
a Krisztusban, és csakis benne, van jelen az Isten bűnöket eltörlő
irgalma, embert mentő szeretete.
„Isten
országa közöttetek van.” - hirdeti Jézus. Akik felismerték,
hogy életük megváltásra szorul és Isten a szabadulás útját
Jézusban készítette el számukra, s akik elfogadták a megváltás
ajándékát, a bűnbocsánatot, azok megtapasztalják milyen az
amikor Isten jelen van, ott lakik az életükben – az életünkben.
A
külső körülményektől függetlenül ez egy helyreállított
közösség Istennel és ennek reménysége, áldásai, örömei
formálódnak ki szavainkban tetteinkben. A mostani időkben a mai
ige utolsó három mondata: a hitünkhöz, gyülekezetünkhöz való
ragaszkodás és egymás szeretetteli figyelemmel kísérése
különösen is szívünkre helyeződik.
„Közeledik
az a nap.” Ezek a mai ige befejező szavai. Várjuk azt, hogy
életünk visszarendeződjék megszokott medrébe, hogy eljöjjön az
a nap. Ugye eközben nem feledkezünk meg arról a várakozásról,
amely arra tekint, amikor Krisztus újra eljön és ő lesz minden
mindenekben, amikor egyértelműen mindenütt ott ragyog majd Isten
dicsősége?! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése